Algemene vragen
-
Waarom vraagt de assistente waarom ik een afspraak wil maken?
Als u een afspraak maakt vraagt de assistente altijd om de reden van uw contact. Zij is hiervoor opgeleid en doet dit om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van uw klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan. Het is niet verplicht om uw reden aan de assistente te vertellen.
-
Moet ik betalen voor een bezoek aan de huisarts?
Al uw bezoeken aan de huisarts worden betaald uit het basispakket van de zorgverzekering. Dat geldt ook voor de medische handelingen die de huisarts verricht. U betaalt geen eigen risico voor deze huisartsenzorg.
Let op: Er kunnen wel kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts u voorschrijft of de behandeling waar hij/zij u voor doorverwijst. Die zorg zit niet altijd in het basispakket, of valt onder uw eigen risico. Het kan dus zijn dat u moet (bij-)betalen voor:
- medicatie die u van de huisarts voorgeschreven heeft gekregen
- de behandeling door een andere zorgverlener als u door de huisarts daar naar toe wordt verwezen
- laboratorium of röntgenonderzoek
-
Waarom krijg ik een ander merk medicijn van de apotheek?
Het kan om verschillende redenen voorkomen dat u medicijnen van een ander merk krijgt voor geschreven. U kunt hierbij denken aan leveringsproblemen van bepaalde merken. Daarnaast heeft de overheid de apothekers verplicht contracten aan te gaan met de zorgverzekeraars. Hierin wordt beschreven welk merk de apotheker mag verstrekken.
Voor vragen omtrent geleverde medicijnen door de apotheek verwijzen wij u naar de apotheek. Zij kunnen u uitleggen waarom een merk medicijn gewijzigd wordt.
-
Kan ik terecht voor een rijbewijskeuring?
Ja dat is mogelijk.
Gezien de drukte kan het helaas alleen niet op korte termijn. U kunt hiervoor contact opnemen met de assistente.
U kunt ook terecht bij Regelzorg. Zij kunnen wel op korte termijn een afspraak in de regio voor u inplannen. U kunt Regelzorg bereiken op telefoonnummer 088-2323300.
-
Kan ik een medische verklaring krijgen?
Nee de huisartsen geven geen verklaringen af aldus de KNMG richtlijnen.
Wilt u hier meer over weten?
Het zogeheten ‘weigeringsbriefje’ kunt u ook hier terugvinden, op de website van KNMG. -
Hoe kom ik aan een medicijnenpaspoort?
Deze kunt u bij uw eigen apotheek opvragen
-
Ik wil bepaalde medicatie meenemen op vakantie en heb hier een verklaring voor nodig?
U kunt via www.hetcak.nl een formulier downloaden en grotendeels zelf invullen en in de huisartsenpraktijk laten ondertekenen.
-
Ik ga verhuizen binnen Papendrecht, wat moet ik doen?
Dan moet u uw nieuwe adres doorgeven aan uw zorgverzekeraar, onze praktijk, de apotheek en in het ziekenhuis als u daar komt.
Om uw adreswijziging aan ons door te geven kunt u een mail sturen of telefonisch contact opnemen.
-
Ik ga verhuizen buiten Papendrecht, wat moet ik doen?
Dan moet u zich in uw nieuwe woonplaats bij een andere huisarts in laten schrijven en dit aan ons doorgeven, zodat wij uw dossier digitaal kunnen versturen naar uw nieuwe huisarts. Daarnaast willen wij graag uw adreswijziging doorkrijgen via de mail of telefonisch.
-
Ik wil mij laten vaccineren voor een reis. Kan dat bij jullie?
Wij geven als praktijk geen reizigers- of vaccinatieadvies. Neem contact op met de GGD of centrum voor reizen, zodra je een reis geboekt hebt. Ga je langdurig reizen, emigreren, werken of stagelopen? Neem dan zo vroeg mogelijk contact op met de GGD. LET OP: ook als je op korte termijn, onverwacht of last minute op reis gaat heeft vaccineren nog zin!
Let op: vaccinaties binnen Europa zoals Hepatitis A en DTP kun je soms via de apotheek verkrijgen. Informeer vooraf of de zorgverzekeraar het vergoedt. Voor vaccinaties buiten Europa kun je terecht bij de GGD.
-
Ik wil wel of juist niet gereanimeerd worden. Wat moet ik daarvoor doen?
U hoeft niets te doen als u gereanimeerd wilt worden. Als u dat niet wilt, bespreek dat dan met ons. Wij leggen dit dan vast in uw dossier.
Meer informatie wordt gegeven via de site http://www.thuisarts.nl/levenseinde/ik-wil-nadenken-over-reanimatie.
Een niet-reanimatieverklaring vindt u op http://www.thuisarts.nl/sites/default/files/wilsverklaring.pdf -
Hoe kan ik bespreekbaar maken wat voor zorg en behandeling ik wil in de toekomst?
Wanneer u een (chronische) ziekte heeft, of wanneer u merkt dat uw gezondheid achteruit gaat, is het belangrijk om na te denken over uw wensen voor zorg en behandeling voor in de toekomst:
- Wat vindt u belangrijk in uw leven?
- Wat wilt u graag blijven doen?
- Welke zorg en behandeling past daar wel en niet bij?
- Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw wensen worden opgevolgd?
Ook wanneer u in een situatie terechtkomt waarin u niet goed kunt beslissen over medische zorg, of niet goed kunt vertellen wat u wilt, is het belangrijk dat u al heeft nagedacht over uw wensen. Bijvoorbeeld door een ongeval, een plotselinge ernstige ziekte of bij dementie. Als u op tijd uw wensen bespreekt met uw naasten en met uw arts weten zij wat u belangrijk vindt.
Onderstaande links kunnen u helpen bij de bovengenoemde vragen. Als u duidelijk heeft wat u wil dan is het goed om dit ook aan uw huisarts door te geven.
Verken uw wensen voor zorg en behandeling (keuzehulp) | Thuisarts.nl
Ik wil mijn wensen over zorg en behandeling opschrijven | Thuisarts.nl
Ik denk na over mijn wensen voor zorg en behandeling | Thuisarts.nl
-
Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens?
Uw medische gegevens worden opgeslagen en bijgehouden in het landelijke gecertificeerde huisartseninformatiesysteem: Medicom. Dit systeem voldoet aan alle moderne eisen van de privacy. Medische gegevens worden nooit aan derden verstrekt zonder uw schriftelijke toestemming. Ook voor het uitwisselen van gegevens via LSP (Landelijk Schakelpunt) moet u eerst uitdrukkelijk toestemming voor geven zowel bij ons als bij de apotheek. -
Hoe kan ik toestemming geven voor het landelijk elektronische patiëntendossier?
Uw gegevens kunnen tijdens onze vakantie gedeeld worden met onze collega’s in Papendrecht. Voor het delen van gegevens tijdens avond, nacht en weekenddiensten op bijvoorbeeld de huisartsenpost, moet u ons toestemming geven om uw gegevens te kunnen laten raadplegen. Dit kan via de site https://www.ikgeeftoestemming.nl of het aanmeldingsformulier landelijk elektronisch patientendossiers.
Mocht de behandelend arts informatie toevoegen aan het dossier, dan wordt deze informatie elektronisch aan ons doorgegeven. Zo is uw dossier bij ons weer compleet. Op dit moment is het uitwisselen van uw gegevens beperkt tot de huisartsenpost. In de toekomst zal dit worden uitgebreid naar medisch specialisten. Voor het delen van de meditatiegegevens die bij de apotheek bekend zijn, moet u apart toestemming geven aan uw apotheek. Uw gegevens kunnen dan worden geraadpleegd door alle apotheken in Nederland.
De folder landelijk elektronisch patiëntendossier geeft u een nadere toelichting.
U kunt uitgebreide informatie vinden op https://www.vzvz.nl/page/Zorgconsument/Home?